Milliyet Blog için yazdığım bu yazı, ABD'de yaşanmış bir olayı okuduğumda yazmaya karar verdim. 4,5 yaşındaki oğlum bana acil durumlarda itfaiye veya polis çağırmak için
112’yi aramamız gerektiğini anaokulunda öğrendiğini anlattığı güne kadar
çocuklarıma 112 çevirmeyi öğretmek henüz hiç aklıma gelmemişti. Hemen hemen eş
zamanda The Guardian gazetesinde bir haber okudum. Ardından da bu konuyu iyice
düşünmeye başladım. Çünkü 112’yi aramak hiç de kolay olmayabilir.
Gazetede otellerin ve büroların çoğu hat almak için önce 9’a tuşlanması
gerektiğini hatırlattı. Zira küçük bir kız kardeşi ve annesiyle kaldığı otel
odasında annesinin babası tarafından öldürmesine tanık olmuştu. Büyük bir
soğukkanlılıkla çaresizce defalarca polisi aramaya çalışmış ancak önce hat
alması gerektiğini bilmiyordu. Haberi okurken içim gitmişti, hala tüylerim
diken diken oluyor. Anne küçük kızına doğru olanı öğretmişti ama acil bir durum
söz konusu olunca bu bilgi küçük kızı yine de çaresiz bırakmış. Annesinin
ölümüne tanık olması yetmezmiş gibi yardım çağırmasını bilmesine rağmen çağıramadığını
bilmek nasıl travmalar yaratacak o minik kızda.
Çocuklarımıza 112 yangın, kaza, hırsızlık veya herhangi başka korkutucu
veya tehlikeli durumda yardım gelmesi için aranabilen bir numaranın olduğunu
öğretiyoruz. Leon da biliyor şimdi. Ancak bunu cep telefonumda çevirebilecek
mi? Evimizde sabit telefon yok. Telefonumu açmasını biliyor da ama tuş takımını
ekrana getirilmesini? O anda bir otel odasındaysak ya da birinin ofisindeysek?
Oradaki sabit telefonlardan önce 0 veya 9 tuşlayarak hat alınması gerektiğini
bilmesi mümkün değil.
Haberdeki dokuz yaşındaki kız yine de çok cesur davranmış. Bir türlü yardım
çağıramayınca küçük kardeşini alıp odadan çıkmış. Onları gören başka bir otel
müşterisi yardım çağırmış. Ancak her şey için çok geçti.
Genelde bu tarz haberler bu şekilde basında yer almıyor. Ancak küçük kızın
dedesi bilerek medyaya seslenmiş. Çünkü santrallerin bu şekilde çalışmasını
değiştirmek mümkün. Acil numarası tuşlandığında hat almadan operatöre ulaşmak
teknik olarak mümkün. Biri defalarca hat almadan bir numarayı çevirdiğinde
direkt 112’e bağlanması teknik olarak mümkün olduğunu vurguluyor. Bir çok
duruma çözüm bulunması gerekiyor. Zira, büyük bir firmanın iç hattından acil
çağrısı yapan biri ilk yardım ekibi oraya gelince bulunamayabilir. Çünkü o
arama hangi dahiliden yapıldığı bilinmiyor. Bu tarz talihsiz olaylar sayısızca
yaşanmış. En azından Amerika’da. Tüm bunlara çözüm getirilmesi için tabi
ki ona göre firmaları ve otelleri mecbur tutan yasaların çıkarılması
gerek.
Peki, biz ne yapabiliriz? Çocuklarımıza öğrettiğimiz bu önemli bilgiyi
gerçekten kullanabilecek şekilde anlatabiliriz. Örneğin, cep telefonunda bunu
denemesi. Tabi ki önceden uçuş moduna alarak. Leon ile bunu bir kaç kere çalıştım ve cep telefonumun nasıl açılacağını, tuş takımı nereden açacağını biliyor artık. Sürekli gittiği yerlerde sistemin
nasıl çalıştığını öğrenip, ona da anlatabiliriz. Çok telefonun olduğu yerlerde
belki önce 0 veya 9 ile hat alınması gerektiğini de anlatabiliriz. Gerçekten
hayati önem taşıyan bir durum söz konusu olunca 112’yi arayabilsinler…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder