6.03.2014

Çocuklara 112'yi öğretmenin püf noktaları

Milliyet Blog için yazdığım bu yazı, ABD'de yaşanmış bir olayı okuduğumda yazmaya karar verdim. 4,5 yaşındaki oğlum bana acil durumlarda itfaiye veya polis çağırmak için 112’yi aramamız gerektiğini anaokulunda öğrendiğini anlattığı güne kadar çocuklarıma 112 çevirmeyi öğretmek henüz hiç aklıma gelmemişti. Hemen hemen eş zamanda The Guardian gazetesinde bir haber okudum. Ardından da bu konuyu iyice düşünmeye başladım. Çünkü 112’yi aramak hiç de kolay olmayabilir.
  
Gazetede otellerin ve büroların çoğu hat almak için önce 9’a tuşlanması gerektiğini hatırlattı. Zira küçük bir kız kardeşi ve annesiyle kaldığı otel odasında annesinin babası tarafından öldürmesine tanık olmuştu. Büyük bir soğukkanlılıkla çaresizce defalarca polisi aramaya çalışmış ancak önce hat alması gerektiğini bilmiyordu. Haberi okurken içim gitmişti, hala tüylerim diken diken oluyor. Anne küçük kızına doğru olanı öğretmişti ama acil bir durum söz konusu olunca bu bilgi küçük kızı yine de çaresiz bırakmış. Annesinin ölümüne tanık olması yetmezmiş gibi yardım çağırmasını bilmesine rağmen çağıramadığını bilmek nasıl travmalar yaratacak o minik kızda.

Çocuklarımıza 112 yangın, kaza, hırsızlık veya herhangi başka korkutucu veya tehlikeli durumda yardım gelmesi için aranabilen bir numaranın olduğunu öğretiyoruz. Leon da biliyor şimdi. Ancak bunu cep telefonumda çevirebilecek mi? Evimizde sabit telefon yok. Telefonumu açmasını biliyor da ama tuş takımını ekrana getirilmesini? O anda bir otel odasındaysak ya da birinin ofisindeysek? Oradaki sabit telefonlardan önce 0 veya 9 tuşlayarak hat alınması gerektiğini bilmesi mümkün değil.

Haberdeki dokuz yaşındaki kız yine de çok cesur davranmış. Bir türlü yardım çağıramayınca küçük kardeşini alıp odadan çıkmış. Onları gören başka bir otel müşterisi yardım çağırmış. Ancak her şey için çok geçti.

Genelde bu tarz haberler bu şekilde basında yer almıyor. Ancak küçük kızın dedesi bilerek medyaya seslenmiş. Çünkü santrallerin bu şekilde çalışmasını değiştirmek mümkün. Acil numarası tuşlandığında hat almadan operatöre ulaşmak teknik olarak mümkün. Biri defalarca hat almadan bir numarayı çevirdiğinde direkt 112’e bağlanması teknik olarak mümkün olduğunu vurguluyor. Bir çok duruma çözüm bulunması gerekiyor. Zira, büyük bir firmanın iç hattından acil çağrısı yapan biri ilk yardım ekibi oraya gelince bulunamayabilir. Çünkü o arama hangi dahiliden yapıldığı bilinmiyor. Bu tarz talihsiz olaylar sayısızca yaşanmış. En azından Amerika’da.  Tüm bunlara çözüm getirilmesi için tabi ki ona göre firmaları ve otelleri mecbur tutan yasaların çıkarılması gerek.   


Peki, biz ne yapabiliriz? Çocuklarımıza öğrettiğimiz bu önemli bilgiyi gerçekten kullanabilecek şekilde anlatabiliriz. Örneğin, cep telefonunda bunu denemesi. Tabi ki önceden uçuş moduna alarak. Leon ile bunu bir kaç kere çalıştım ve cep telefonumun nasıl açılacağını, tuş takımı nereden açacağını biliyor artık. Sürekli gittiği yerlerde sistemin nasıl çalıştığını öğrenip, ona da anlatabiliriz. Çok telefonun olduğu yerlerde belki önce 0 veya 9 ile hat alınması gerektiğini de anlatabiliriz. Gerçekten hayati önem taşıyan bir durum söz konusu olunca 112’yi arayabilsinler…