22.03.2013

Kedi ve köpek ısırıkları tehlikeli olabilir!


Dün çocukların köpek ısırılmasından ne tür davranışlara dikkat ederek korunabildiğini yazmıştım. Bugün ise işin ciddiyetine gireyim diyorum. Çünkü ben bir keresinde bir kedi tarafından ısırıldım ve hemen doktora gitmemiştim. Çok büyük bir ısırık değildi, ayrıca hemen bolca antiseptik dökmüştüm üzerine. Ancak birkaç gün sonra kendimi bakteriyoloji uzmanın karşısında otururken buldum.


Sevgili dört patili dostlarımız bizi ısırdıklarında yara genelde enfekte olur ve bu çoğu zaman oldukça feci sonuçları beraberinde getiriyor. Kedilerden sürekli aldığımız pençe izlerinden bahsetmiyorum. Gerçek bir ısırıktan, yani diş geçirmesinden söz ediyorum.

İlk başta çok kötü görünmeyen bir ısırık birkaç gün içerisinde ciddi bir sorun haline gelebiliyor. Kedi ısırıklarının yarısı ciddi iltihaplanmalara neden oluyor. Tıpkı benim yaşadığım gibi. Kedim hastaydı ve veteriner hekim oldukça rahatsız edici bir uygulama yapmak zorunda kalmıştı. Ben ise kedimi tutuyordum. Saniyelik bir dikkatsizlikle minik panterim elimden kurtulmuş ve diğer elimin işaret parmağımı ısırmıştı. İki gün sonra parmağım kızarmış ve şişmişti. Parmağı hareket ettirmek söz konusu bile değildi.

Bugün biliyorum ki, özellikle elde olan kedi ısırıkları çok sakattır. Kedinin ince ve sivri dişleriyle ağzındaki bakteriler yaranın derinlerine kadar bulaşabiliyor. Isırık, el gibi kan dolaşımı az olan bir yerde meydana gelince bağışıklık sistemimizin harekete geçmeden önce bakteriler yayılmış bile oluyor. Hele kas ve liflere de bulaşıyorsa bakteriler başka bölgelere de ilerleyebiliyor. Üstelik kedi ısırıkları genelde nadiren kanıyor. Hep hafif ve önemsiz gibi görünüyorlar. Ama hiç de öyle değiller!

Benim yaram herhangi bir iyileşme göstermeyince hastaneye gitmiştim. Bir iki doktora gösterdikten sonra beni laboratuvardaki bakteriyoloji uzmanına gönderdiler. Tetanos aşım vardı ancak yaraya göre özel bir antibiyotik almam gerekiyordu. Bunun ne kadar zor bulunan ve pahalı bir antibiyotik olduğunu hala hatırlıyorum. Ardından doktor bana ne kadar şanslı olduğumu söylemişti. Çünkü parmağımı bir daha çok fazla hareket ettirebileceğimi düşünmüyordu. Yani iltihaplanmanın kalıcı bir hasar bıraktığına inanıyordu. Ancak tedavi bitiminde parmağımı yarı yarıya kadar burkabiliyordum. Her gün parmak jimnastiği yapmam gerekiyordu. Buna rağmen parmağımın tamamen iyileşmesini altı ay sürdü.

Köpek ısırıkları o kadar kötü değildir. Genelde sadece onda birinde iltihap meydana geliyor. Bunun yerine köpeklerin neden olduğu yaralar genelde çok daha büyüktür. Yani o açıdan çok kötü ve tehlikeli olabiliyorlar.

Eğer kedi veya köpek tarafından ısırıldıysan, yarayı iyice dezenfekte ettikten sonra steril bir kompres ve bandaj uygulaman gerekiyor. Eğer yara şişerse, kızarırsa, ağrıyorsa veya ateşin çıkıyorsa derhal bir doktora göstermelisin. Eğer kedi tarafından ısırıldıysan hiç fark etmez daima hemen doktora gitmelisin. Gitmezsen, benim kadar şanslı olmayabilirsin.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder