28.03.2013

Ev yapımı yoğurdumuz


Battaniyeye sarılmış, fırında ya da makinede biz her şekilde kendi yoğurdumuzu yaptık. Fakat sonuçtan asla tam mutlu olmadık. Yine de istediğimiz yoğurdu elde ettik. Bu yolda sütler arasındaki farklar ve yoğurt yapımında dikkat edilmesi gerekenleri öğrendik. Evde yoğurt yapmaya düşünenler için paylaşalım dedim!

İlk yoğurt denememi eski usulde battaniyeye sararak yapmıştım. Ama hiç olmamıştı. Evimiz duvardan ısıtmalı olduğu için belki de, çünkü bir peteğin üstüne ya da yanına koymam mümkün değildi. Birkaç kere denememe rağmen yoğurt hep o kadar sıvı olmuştu ki süzmek bile güzelleştiremedi bu yoğurdu. Sonra tencerede fırında yapıyordum yoğurdumuzu. Çok uzun bir süre öyle yapıyordum üstelik. 40C’ye ısıtılmış sütü en düşük ısıda gece boyunca fırında bırakıyordum. Üç zamanlı elektrik kullandığımız için gece tarifemiz çok düşüktür.  Ama artık makinede yapıyorum. 1,5 litre süt tencerede 42-43C’e ısıtıyorum ve üç kaşık yoğurt ekliyorum. Biraz karıştırdıktan sonra sütü makinenin kabına döküyorum ve gece boyunca 12 saat makinede bırakıyorum.

Eski günlerin yoğurdunu özledik

Birçoğunuz yoğurdu bu şekilde mükemmel bulabilir, ama biz eski günlerin yoğurdunu özledik. Hatırlar mısın, 10-15 yıl önce, henüz süzme yoğurt marketlere girmeden sadece bazı yerlerinde bez torbasında satılıyordu. İşte o günlerde yoğurt da farklıydı. Markalı yoğurtlar bugünkülerden çok daha kalın ve kremalı bir kıvamındaydı. Eşimle ben bu günleri andığımızda tüm markaların yoğurtlarını sırayla denedik. Ve fark ettik ki o eski günlerin yoğurdu artık yokmuş. İşte o gün yoğurt yapmaya başladık. Ha fırında ha makinede esas işim hep sabahleyin başlıyor.

Bir kase üzerine süzgeç ve onun içine kurulama bezi seriyorum. İçine yoğurdu döktükten sonra 15 dakika bekletiyorum, peynir altı suyu (yoğurt altı suyu desek daha anlaşılır olurdu fakat bildiğim kadarıyla peynir altı suyu denir) çoğunu kaseye akmış oluyor. Sonra havluyu bağlıyorum ve süzülmek için asıyorum.  Bu iş için en kolay yeri bizde mutfak üst dolaplarının tutamaklarıdır.

Peynir altı suyunu atma

Peynir altı suyunu asla atmam. Çok besleyici bir sıvı çünkü ve buzdolabında bir haftaya kadar durabilir. Ben onu iki yerde kullanıyorum. Ekmek yaparken su yerine kullanıyorum ya da Urfa ve Antep peynirleri gibi kuru peynirleri bir gece bu suda bekletip süzdükten sonra tüketiyoruz. Hiç bir tuzlu su bu peynir altı suyunun yerini alamaz. Benden söylemesi… 

Farklı sütler, benzer sonuç

Yoğurdunu tüm sütlerle yapabilirsin. Taze sağılmış sütte ki yararlı bakterilerin ölmemesi ama zararlı bakterileri yok etmek için 65-70C’ye ısıtman gerektiğini unutma. Günlük süt, pastörize edilmiş taze süt, tam yağlı ve yarım yağlı UHT sütleri, hepsi yoğurt yapımı için uygun. Tatta tabi ki biraz farklılık olacak ama en belirgin fark yağ oranından kaynaklanan kremalı tat. Benim tecrübeme göre yoğurdun kıvamı kullanılan sütten ziyade kullanılan yoğurttan kaynaklanıyor. İlk yapımı için ne kadar güzel kıvamında ve kaliteli yoğurt kullanılıyorsa ev yapımı yoğurdun kıvamı o kadar da iyi oluyor. Sonrasında kendi yoğurdunun kalanını tekrar yoğurt yaparken kullanabilirsin. Afiyet olsun. 


---------------------
Bizi takip etmenin yolları
Bizi takip etmek isteyenler bunu tabi ki normal veya mobil bloğumuzu sürekli kontrol ederek yapabilir. Ancak bunu yapmadan da yayınlarımızı kaçırmamak mümkün. Bunun için farklı yollar var:
  • Cep telefonundan da bloğumuzu takip edebilirsin. Bunun için işletim sistemine uygun, Google Reader gibi bir okuyucu kullanman gerekiyor. O Reader sayesinde takip etmek istediğin tüm blogları ya da sayfaları kayıt edip yeni bir yayın olunca sana haber verecek.
  • Google+ sayfamızı çevrelerine ekleyebilirsin. 
  • Bloğumuzdaki “Yazılarımız posta kutusuna gelsin” bölümüne e-mail adresiyle kayıt olabilirsin. Posta kutusuna gelen e-mail’deki linke doğrulamak için tıklaman gerektiğini unutma. Ardından her sabah bir önceki günün yayınlarının özetleri ve ilgili linkleri posta kutusuna gelecek.
  • Facebook sayfamızı şuan için takip edebilirsin. Ancak FB çok fazla sınırlama uyguladığı için oradaki sayfamızı çok uzun süre yayında tutmayı düşünmüyoruz.  

3 yorum:

  1. Ben genelde günlük sütle yapıyorum.. elta ada diye organik bir yoğurt var onla mayalamak güzel oluyor..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buradaki marketlerde organik yoğurt henüz görmedim henüz. Ama İstanbul'a gidince o marka görürsem alıp denerim :) tavsiye için teşekkürler!

      Sil
  2. Harikasınız ve çok hamarat. ;) Yaptığınız ekmeğin de tarifini verirseniz ne güzel olur..

    YanıtlaSil