5.11.2013

Dudaklara dikkat!

Her şey ben 13-14 yaşındayken annemin bir tavsiyesiyle başladı. Dışarıda eksi 15 dereceydi ve sımsıkı giyinip dışarıya çıkmıştım. Annem arkamdan gelip elime bir dudak nemlendiricisi vermişti. Arada sırada sürersem dudaklarımı soğuktan koruyacakmışım. Bugün, bunun ne kadar yanlış bir bilgi olduğunu biliyorum, ama o gün inandım. Söyleyen annem nasıl olsa. Eh, o yaştaki her kız büyük kızlar gibi olmak ister. Dudaklarıma ruj sürmek düşünülmezdi. Ancak nemlendirici ile en azından dudaklarıma parlaklık sağlayabiliyordum. Kullanmaya başladım.

O günden beri 30’den fazla yıl geçti ve hala kullanıyorum. Birkaç yıl öncesine kadar günde 15-20 kere dudaklarıma sürüyordum. Çünkü dudaklarımda nemlendirici olmayınca kuruyorlar. Kuruduklarında da çatlıyorlar. Üstelik oldukça hızlı oluyor bunlar.

Yaklaşık 20 yıl önce durak nemlendiricisini bırakmaya çalıştım, çünkü akşam saatlerinde dışarıda olup dudak nemlendiricisini kaybettiğim ya da unuttuğumu fark edince nöbetçi eczane aramaktan yorulmuştum. Ama iki üç saat kullanmasam dudaklarım çatlamış olacaktı.

Sigarayı bırakmak daha kolaydı

Bırakmaya çalışınca buna katlanmaya karar vermiştim. Haftalarca çatlak ve dolayısıyla acıyan dudaklarla dolaştım. Ama fark ettim ki dudaklarım kendiliğinden nemlendirilmiyor artık. Bir iyileşme söz konusu olmadı, olmayacak. Kullanmaya devam ettim. Her çantamda bir dudak nemlendiriciyle dolaşmaya devam yani. Derdimi kimse anlatamadım. Sadece aynı durumda olan kişiler bağımlılığımı anlıyordu.

10 yıl önce araştırmaya başladım. Böyle bir bağımlılık nasıl oluşuyor diye.  Dudak nemlendiricilerin içindeki parafin dudakların kurumasına neden oluyormuş. Basit bir şekilde anlatmak gerekiyorsa, cildin dışarıdan nemlendirilince doğal fonksiyonlarda bir değişim söz konusu ve cilt artık bu görevi kendi kendini yapmıyor. Yani, kullandıkça aslında kurutuyoruz. Kurudukça nemlendirici kullanılıyor. Kısır döngü oluşuyor.

Artık dudak nemlendiricilerin çoğu bağımlılık yaptığı biliniyor. Bağımlıların sayısı inanılmaz rakamlara ulaştı üstelik. Erkenden bırakıldığında özel kremlerle geri dönüş olabiliyor, ama benim gibi bunu çok uzun süredir yaşayanlarda bu imkansız gibi.
                
Yaklaşık 8 yıldır parafin içermeyen bir marka buldum ve o dudak nemlendiriciyle yavaşça bir rahatlama yaşadım. Artık günde 15-20 defa yerine 4-5 kere sürmem yeterli. Dolayısıyla nemlendirici evde unuttuğumu fark ettiğimde paniğe de kapılmıyorum artık.

Üreticiler ne diyor?

Üreticiler, parafin sadece dışarıdan uygulandığında vücudumuza herhangi bir zararın getireceğini düşünmediklerinin altını her fırsatta çiziyorlar. Ancak aynı zamanda bir bağımlılık ulaşabildiğini kabul ediyorlar. Söze göre az kişilerde. Üstelik, bağımlılığın parafinden değil, parafinin ciltte yarattığı histen kaynaklandığından savunuyorlar. Diğer yandan mesela test vakıfları %10 parafin içeren ürünlerin cildi kuruttuklarını nedeniyle kullanılmamasını tavsiye ediyor.

Kendime baktığımda, parafin içermeyen bir dudak nemlendiricini çok çok daha az kullandığımı gördüm.  Parafin, ekolojik olmayan hemen hemen tüm cilt bakım ürünlerinde bulunuyor. Hayatım boyunca ne yüz kremi ne de vücut kremi düzenli olarak kullandım. Ayda bir kere belki. Cildim kurudu krem sürmem lazım, yılda bir kere dediğim bir şey. Şimdi bana parafinin cildi kurutup bağımlılığı yapmadığını inandıramazlar.  


Bunları okudun mu?


Yazımızı aşağıdaki "paylaş düğmeleri" kullanarak istediğin yerde paylaşabilirsin. Bizi diğer sosyal ağlardan da takip edebilirsin:

Google+ sayfamız: Xlargeaile
Facebook: Xlargeaile veya ben
Twitter: @xlargeaile
Instagram: @xlargeaile
Pinterest: xlargeaile

11 yorum:

  1. O zaman diyorum ki; yüzümüze ve cildimize kullanılan kremlere de dikkat etmeliyiz. Bağımlılık yapıyorlar. Çünkü bir kuru cilt olarak buna özellikle de kışın fazlasıyla ihtiyaç duyuyorum. Beş yıldır daha bitkisel yağlar kullanıyorum. Ama doğru ama yanlış. Ancak mutluyum. Verdiğiniz bilgi için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Dudak nemlendirici hiç kullanmadım. Ama kullananların da sürekli sürdüğüne tanık oluyorum. Cilt ya da el için kreminde de hiç düzenli değilimdir. Alıştırınca daha çok kuruyor gerçekten.

    YanıtlaSil
  3. cok iyi bir konuya deginmissiniz gercekten cok tesekkurler
    bende kesinlikle böyle seylerin kimyalsal maddelereiceridigni ve kesinlikle dogaliktan uzak zararli seyler olduguna inaniyorum ve denedigimdede benim dudaklarimi evet nemlendirdi ama biraktigim an cok kotu bir sekilde kuruttu ve catlatti daha baslamadan bagimli olmadan biraktim kimseye tavsiye etmiyorum kayisi yagi badem yagi omadi zaytinyagi koyun ufak bi siseye tasiyin yaninizda surun/surelim bol bol duaklarimiza oyle degilmi ?

    YanıtlaSil
  4. Şimdi anladım neden sürekli dudak nemlendiricisi sürme ihtiyacı duyduğumu.

    Rica etsem bana artık hangi dudak kremini kullandığınızı yazar mısınız? Teşekkürler. Yasemin

    YanıtlaSil
  5. Geçmiş olsun :( ... Ben Almanya'dan Weleda Everon getirtiyorum.Türkiye'de Logona markalı da olur ama pahalı. Bunun dışında doğal yağlarının içerikleri inceleyip denenebilir diye düşünüyorum. Sevgiler

    YanıtlaSil
  6. Çok teşekkürler. Yazdıklarınızı blogumda paylaşabilir miyim?
    Sevgiler. Yasemin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizi kaynak gösterir ve link veriyorsanız tabi ki

      Sil
  7. Harika bir konu yine...Bu konuda daha dogal seyler kullanıyorum..Hindistanceviz yagım bas ilacım...Kuruyan cildime suruyorum..Ama genelde kozmetik urunlerim hep dogal...Mesela cildime 3 gunde bir ayva cekrideginden yaptıgım bir jeli uyguluyorum enfes otesi, gul suyu yuz tonigim yıllardır kullandıgım...

    YanıtlaSil
  8. Ruj sürünce dudaklarım çatlak görüntüye sahipse dudak nemlendiricisi sürüyordum.
    Bundan sonra buğday yağı sürerim. Bunu atlamışım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. Sanırım ben de bağımlıyım :(

    YanıtlaSil
  10. Kisin Vaseline sürerdim, ardasirada.Odami zararli?

    Son günlerde kurudugunu hissettigim zaman Kokosöl--Hindistanceviziyagi sürüyorum ve mükemmel bir yumusaklik hissediyorum.Ayrica dudaklara bal sürmekte ,dudâklari besliyor,yumusatiyor.
    Az su icmekte dudaklari kurutuyor...

    YanıtlaSil