24.09.2013

Stevia şeker yerine geçer mi?

Büyük bir markette Stevia görünce çok sevinip büyük bir hevesle bir paket almıştım. İzin tartışmaları neredeyse 20 yıl sürmüştü. Bu süre içerisinde bir takım komplo teorileri de üretilmişti, ki onlar Stevia'nın iki yıl önce nihayet Avrupa Birliğinde satışa sunulduğuna bu ürünün ününe ün kattılar. Doğal, kalorisiz, dişlere zarar vermeyen ve vücudun şeker dengesini etkilemeyen bir tatlandırıcı olarak tanıtılan Stevia gerçekten şeker yerine geçer mi? İki ay kullandıktan ve bir sürü araştırma yaptıktan sonra kararımı verdim...

Kilosu 45TL ile inanılmaz pahalı, ancak şekerden 20 kat daha tatlı olduğunu hesaba katarsak hadi neyse dedim ve aldım. Neticede kilomuza ve dişlerimize dost, değil mi? Evet, orası öyle ama... Kullanımının ilk zorluğu günlük tüketilebilen maksimum miktarda gördüm. Bu kadar pahalı olan bir şey kısa sürede tüketmeye zaten niyetim yoktu ancak üstelik sağlığımız için iyi olmayabilirmiş. Paketin üstünde yazıyor üstelik. Hadi, bu da şimdi ne? Çok şekerli ürünleri ya da şekerli ürünleri bolca tüketen biri için Stevia kesinlikle bir alternatif değil, çünkü günlük tüketilebilen miktar çok kolay aşılıyor. Uzun süreli bol kullanımı konusunda bir çalışma yapılmamış üstelik. Satışı hep izinli olan Japonya ise bu veriler paylaşmamayı yeğlemiş. Peki, şekerde yaptığımız gibi Stevia'yı da az kullanacağız.

Doğal tatlandırıcı mı?

İşte, bu konuda ikinci hayal kırıklığı yaşadım. Çünkü cevap hem evet hem de hayır. Evet, çünkü Stevia bitkisinden elde ediliyor. Ancak şeker de doğal. Neticede şeker pancarından elde ediliyor. Şekerden uzaklaşmak istememizin nedeni hem rafineri işlemlerinden geçmiş olması hem de kalorili olması, değil mi? Maalesef Stevia o konuda daha iyi değil. Çünkü tatlandırıcıyı bitkiden ayırmak için bir takım kimyasal işlemlerden geçiyor. Yani doğallığı sadece buraya kadarmış.

Hele üretildiği yerlere bakarsak, çevreci ve işçi hakları açısından kullanmamak daha doğru olur. Çünkü ekimi için yağmur ormanlarının katledildiği Paraguay ve Brezilya'nın yanı sıra en büyük üreticisi Çin'dir. O ülkelerde Stevia çok uzun süredir tatlandırıcı olarak kullanılıyor. Ancak kurutulmuş yaprakları pişen yemeğe katarak. Bizde Stevia yaprakları bulmak mümkün değil. Fiyatlar ise çiftçinin verildiği 5TL/kg'dan tüketiciye satış fiyatı 250TL/kg'a çıkmış oluyor. Artık Stevia kullanmak pek iç açıcı gibi görünmüyor...

Hem daha tatlı hem de tatsız

Hani bunlara çok fazla önem vermiyorum, zaten az şeker kullanıyorum ve Stevia'nın neredeyse kalorisiz olması daha ağır basıyor dersen, yine de hayal kırıklığına uğrayacaksın. Çünkü tat olayına gelince hesap çok karışıyor. Stevia şeker gibi bir tat vermiyor. Şekerin tat artırıcı özelliği var, anlaşılan Stevia'da bu yok. Yani sürekli eski tadı arıyorsun. Bunu tekrar elde etmek için başka malzemelerden bol kullanılıyor ki, bunlar genelde kaloriyi artıran şeylerdir.  Hele kek ve kurabiye yaparken hamurun hacmini elde etmek için yağ ve unun miktarı artırılıyor ki... Yani en sonunda hesap çok fazla değişmemiş oluyor. Bir de tabi ki tadına alışmak var. Stevia'nın tadına alışana kadar daha az şekerli bir tada alışmak daha kolay geldi bize.

Yani biz hevesli bir şekilde denedik. Ancak çaylarımızı şekersiz içmeye daha kolay alıştık. Kalorisi yok kadar az olduğu için yoğurtlu tatlıları ve dondurma yaparken tamamen olmasa da büyük miktar şekerin yerine kullanıyorum şimdi. Ancak bu paket bitince bir daha almayacağım. Çünkü benim için tek avantajı kalorisinin az olması oluyor. Eh, kalorisiz tatlandırmak saccharin ile de mümkün. O da tıpkı Stevia gibi kimya mutfağında pişiriliyor. Yani, ya şekersiz yaşarız ya da az şekere devam...

19 yorum:

  1. Sakarini hic dusunme! Alternatiflerden cikart derim. Kalori konusunu yakarak gidermek en iyisi ;-)
    Bahsettigin tatlilarda eskiden, Osmanli zamaninda yani, kuru meyveler kullanilirmis. Onu denemek en guzeli. Bir de aklimda hurma surubu yapmak var benim. Tamam kalorili degil ama laboratuvardan da cikmiyor ;-)

    YanıtlaSil
  2. Aaa okudukça şaşırdım!!!!
    Ben de hep sağda solda görünce alıp denesem diye düşünüp duruyordum. Şekerli tatlılar (en azından şerbetli) çok sık yapmıyorum. Çay/kahve içerken şekeri çok azalttım ama tamamen bitiremedim henüz. Kahverengi şeker tercih ediyorum, daha doğal olduğu için değil tabii, sadece çayda tadına alıştım sanırım. Hiç kullanmamak hedefim elbette.
    Yani Stevia da doğal değilse ve üstelik yağmur ormanlarını yok ediyorsa hiç denemeyeyim bile. Nutella`yı da bu yüzden bıraktım. Çocuklarımla gurur duyuyorum, nerdeyse 1 yıldır eve Nutella girmedi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben Karadeniz bölgesinde bile yetiştirilmeye başladığını duydum. Rekabet piyasasında her duyduğumuza inanmayalım.

      Sil
    2. İzmir'in Bayındır İlçesi Yakapınar Köyü'nde arkadaşım fidanını yetiştiriyor.Fidanın tanesi 2,5 TL. Evlerinizde balkonlarınızda rahatça yetiştirebilirsiniz. Denemek lazım. Yağmur ormanları meselesine gelince, fiatını diri tutmak adına yapılmış mangal külünden propaganda derim. Alo vera bile balkonlarda yetişiyor, Meksika çöllerinde değil.

      Sil
  3. Bu şeker konusu başlı başına bir bela! Stevia'nın burada pekçok farklı formu satılıyor, bir tanesi sıvı haldeydi ve plastik minik şişelerde oldukça da yoğun bir tadı vardı ancak bir sefer aldım ve plastiğin bütün kokusu çayıma neye kattıysam çıkıca almadan dükkanda açtırtmaya başladım derken o açılandan da aynı kesif koku gelince bu sefer aaa süpermarkete gelmiş alayım dedim, ne tad var ne tuz rezalet! Bu sefer sağlık dükkanları var Arap Emirliklerinde genelde vitaminler, organik şampuan, makarna, zayıflama ürümnleri yağlar falan satılır oradan aldığım toz şeklindeki halinin tadını çok sevdim içindekilerde lif ve stevia bitkisi diyor ve pek tabi ki dediğin doğru onu alırken de düşünmüştüm beyaz ki işlemden geçirilmiş durumda...Ve aşırı kazık şu bitkiyi bir bulup eksek çok mutlu olacağım al yaprağını at çayının içine bitsin gitsin!

    YanıtlaSil
  4. ben GNC den almıştım. Tadını beğenmedim tatlandırıcı tadı gibi , yapay geliyor bana böyle tatlar. Araştırmalarıma göre AGAVE şurubu ve MAPLE şurupları daha zararsız. Bir de az balla da çay içilebilir. Aroması az olan ballardan mesela Kars balı çok hafiftir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akasya balının aroması o kadar hafifki, tatlandırıcı olarak kullanılabilir. Ancak sadece iki üretici buldum ve kg'100TL'ye geliyor. Agav şurubu da o seviyede galiba. O fiyatlar bizi maalesef aşıyor...

      Sil
  5. Yapay tadlandırıcılardan 6 tanesinden fazlası(tablet) mfarelerde mesane kanserş yapıyor. Aspartam, sakkarin hepsi sıkıntı en iyisi gerçek şeker kamışı şekerii ama o da çok pahalı. Esmer şeker diye boyalı şeker satıyorlar

    YanıtlaSil
  6. aktardan20 gramını5 tl ye aldığım stevia yapraklarını1 litre kadar kaynamış suda çay gibi demledim 5 6 saat bekledim sonra süzdüm oldukça tatlı şurup oldu süzdüğüm yaprakları 2 defa demledim bu kez daha az tatlı şurubum oldu henüz reçel veya kek yapmadım yakında deneyeceğim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süper! Tam olarak nereden aldınız? Yapraklardan ben de alıp denemek isterdim. Tecrübelerinizi sonra bizimle paylaşırsanız çok sevinirim :)

      Sil
    2. Merhabalar. Ben gaziantepte uretmekteyim. Tamamiyle dogal kosullarda ve hic ilac kullanilmadan il tarim mudurlugu yetkilileri tarafindan teknik bilgi verilerek uretildi. Dilerseniz uretim resimlerimize facebook sayfasindan tarladansofrayadogalgida sayfasina bakip mesaj atabilirsiniz. Veya tarladansofrayadogalgida@gmail.com adresine mail atabilirsiniz. Ha birde bu yapraklarin sinif farki var. Bizim uretimimiz 1. Sinif....

      Sil
  7. Regina sen bitkiyi alıp bahçeye eksen derim ben....

    YanıtlaSil
  8. stevia sekeri solvent ıle ekstrasyonla elde ediliyor (reb_A ) kimyasal olarak içinde vücuda zararlı bir madde yok.şimdiye kadar insan saglıgına zararı bulunamadı. sadece insan kilosunun %10 u kadar aynı anda veya 1 ay içinde tüketirse kısırlık yapma ihtimali var. o da kesin degil. pasta ve tatlılarınızda stevia yapraklarını un haline getirip kullanabilirsiniz.gayet sekerli oluyor. pastanızın rengi yeşil oluyor:) birde baklavasını yemek isteyenler karakoy güllüoğluna gidebilir. diyabetik baklava diye satıyorlar. ama ben stevialı diyorum:) calısanlar bile bazen sasırıyor..stevia hk. bilgi almak isterseniz nacizane bildigim kadarıyla elimden geldiği kadarıyla anltırım. mehmetselinoglu@hotmail.com

    YanıtlaSil
  9. ayrıca stevia kullanacaklar şuna dikkat etsin! stevia tutulabilir yani hacimli hale getirmek için katkı kullanıyorlar. ornegin maltodekstrin. bunu önermem. eritritol olanı tercih edin.

    YanıtlaSil
  10. canderel stevia en en zararsızı .. çayın tadını falan başta bozduğu doğru . ama alışılamayacak gibi değil . :) şiddetle tavsiye edilir.

    YanıtlaSil
  11. Canderelinkinde bi suru kimyasallar gordum evet benimkinde hic bir sey yazmiyor zaten o maltodekstrin felen olsa benim midem hemen istemez onu.

    YanıtlaSil
  12. En dogali stevia yapragini kitlama seker gibi agza alip ustune birkac bardak cay icebilirsiniz. Su an benim yaptigim gibi

    YanıtlaSil
  13. senin dünyadan haberin be dostum..türkiyede stevia bitkisi yetiştiriliyor ben kırkambar aktarından/ Beşiktaş aldım . yeşil bir bitki istersen şurubunu yap istersen çayına kat ve iç ..Kimyasal filan ile uğraşma

    YanıtlaSil
  14. Cok yakinda stevia ile ilgili tum bilgilere bu siteden ulasabileceksiniz. Www.steviaturkiye.com stevia ile ilgili akliniza gelen herseyi sorabilirsiniz.

    YanıtlaSil