28.02.2014

Karma eğitim mi, yoksa ayrı ayrı mı daha iyi?

Alternatif Anne için yazdığım ve 18.02.2014 tarihinde yayımlanan yazı:

Amerikan Psikoloji Birliği, toplam 1,6 milyondan fazla öğrencinin katıldığı 184 araştırmayı değerlendirdi. Dünyanın dört bir yanından olan araştırmaların konusu ise ortaktı; kız ve erkek öğrencilerde ayrı mı yoksa karma eğitim mi daha verimli? Sonuçlar şimdi birliğin psikoloji bülteninde yayımlandı.


National Science Foundation tarafından finanse edilen değerlendirme 1968 ile 2013 yılları arasında bu konuya ilişkin araştırmaları ele aldı. Araştırmalar arasındaki metodlar tabii ki farklıydı. Bazıları çok detaylı metodlar kullanırken, bazıları konuya daha genel bakmış oldu.

Örneğin; Trinidad, Tobago ve Kore’de yapılan araştırmalar binlerce öğrenci gelişi güzel şekilde kız, erkek ve karma eğitim veren okullara gönderdi. Başka araştırmalar ise okul çağından önce çocukların arasındaki farklar belirlendikten sonra okul hayatı boyunca da çocukları takip ettiler. Bu şekilde 21 ülkede toplam 1,663,662 öğrenci incelenmiş oldu.

Tüm araştırmalar öğrencilerin matematik, bilim ve iletişimdeki başarısı, okulla ilgili tavırlar, cinsiyete göre stereotipler, agresyon ve vücut dili inceledi.

Karma eğitim karşıtı, kız ve erkek öğrencilerin ayrı okullarda okutulmasını savunan kitleler öğrencilerin daha başarılı olduklarını söylüyor. Kızlar erkek öğrencilerin olmadığı ortamda tipik erkek derslerinde daha iyi olduğunu savunuyorlar. Bazı araştırmalar bunu matematik için kısmen doğruladı. Ancak aynısı diğer bilimler için geçerli değil. Ayrıca öğrencileri detaylı inceleyen ve uzun süre takip eden araştırmalarda matematikteki bu fark meydana gelmedi.

Amerikan Psikoloji Birliği, son 45 yılda 21 ülkede yapılan 184 araştırmayı incelemenin sonucunda karara vardı. Kız ve erkek öğrencilerin ayrı okullarda okutulmasının karma eğitime göre herhangi bir avantajı olmadığını tespit ettiler.

Kaynak:
American Psychological Association, ”The Effects of Single-Sex Compared With Coeducational Schooling on Students’ Performance and Attitudes: A Meta-Analysis,” Erin Pahlke, PhD, Whitman College; Janet Shibley Hyde, PhD, and Carlie M. Allison, MS, University of Wisconsin-Madison; Psychological Bulletin, online Feb. 3, 2014.