8.10.2013

Parasetamol çocuklarda astıma neden mi?

Yeni bir araştırma korkunç sonuçlar ortaya çıkardı. Parasetamol çocuklarda astıma neden olabiliyormuş! Üstelik, ilaçtan çok sık kullanmak gerekmiyor bile...

İspanya'da yapılan bir araştırma, belli bir yaşa kadar tercih edilen ve Türkiye'de birçok pediatrik ilacın içerdiği parasetamolun astıma neden olup olmadığını ortaya çıkarmak için yapıldı. Daily Mail gazetesinde çıkan habere göre Acoruna Üniversitesi'nde yürütülen bu araştırma bugüne dek bu konuda yapılan en kapsamlı çalışma olmuş. Bilim adamları, 20.743 çocuğun ebeveynlerine, çocuklarının astım olup olmadığını, ne kadar şiddetli olduğunu, önceki yılda ve bebekken kaç defa parasetamol verdiklerini sordular. Çocukların yarısı 6-7, diğer yarısı 13-14 yaş grubundandı.

Cevapların değerlendirme sonucu ürkütücü oldu.
Çünkü genç yaş grubunda olup küçükken en azından bir kere parasetamol alımıyla çocuklardaki astım görülme oranı %540, yılda bir defa parasetamol kullanımıyla bile çocuklardaki astım görülme oranı %70 daha yüksek çıktı. Büyük yaş grubunda ise bu oranlar %500 ile %70 idi. İlk alımı bir yaşından küçükken olunca 6-7 yaş grubunda görülen riski %60 oranında yükselirken 13-14 yaş grubunda bu oran %40'a kadar düştü. 

Bilim adamlarına göre parasetamol, glütasyon adlı maddenin kan ve akciğerdeki azalmasına neden olabildiğini söylüyor. Oradaki azalma ise akciğerlerin hasar görmesine neden oluyor.

İlaç değerlendirme kuruluşları şuanda araştırmanın verilerini inceleyip sonuç doğrultusunda harekete geçip geçmeyeceklerine karar vereceklermiş. 

----------

"Parasetamol astıma neden mi?" yazıma cevaben bir okuyucumuz bana Uzman Dr. Anıl Yeşildal'ın bir yazısını yollamıştı. İlgili yazıyı okuyunca bunun çok eksik ve yanlış bir yaklaşımı olduğunu düşünüp kendisiyle bağlantıya geçtim. Orijinal araştırma yazısına ulaşabileceği linki de verdim. Birkaç gün düşüncelerimizi twitter ve ilgili yazının yorum bölümünde karşılıklı olarak paylaştık. Bugün doktoramcam sitesindeki ve milliyet blogundaki yazısına ilave koyduğunu haber verdi.
Okumanızı tavsiye ederim. Çünkü bence çok güzel bir yaklaşım olmuş, ayırca astım uzmanının görüşü de fevkalade önemli bilgiler içeriyor. Kendisi 13 yıl önce yapılan benzer bir araştırmaya ait, bilimsel yorum makalesinin linki de ekledi. İngilizce bilenlerin okumasını tavsiye ederim. Kısacası, bilim adamların çıkarttığı sonuç benzer nitelikte. Parasetamol ile astım arasındaki bağlantı kanıtlamak oldukça zor, belki de söz konusu olan hastalığı birçok etken faktörleri olan astım olduğu için imkansız. Ancak elde edilen sonuçlar, düzenli olarak parasetamol alan kişilerde astım görülme olasılığının çok daha yüksek olduğunu gösteriyor.

Uzm.Dr. Anıl Yeşildal'ın yazısı:
http://blog.milliyet.com.tr/calpol-astim-yapiyor-mu-/Blog/?BlogNo=428697

2003 yılına ait  "Does Paracetamol cause asthma?"
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2710.2003.00492.x/pdf




Çocuklarla sağlık konulu çok okunan diğer yazılarımız:


------------------------------
Bizi burada da varız!
Google+ sayfamız: Xlargeaile
Facebook: Xlargeaile veya ben
Twitter: @xlargeaile
Instagram: @xlargeaile
Pinterest: xlargeaile

Copyright 2013 - Ticari olmadığı ve bizi kaynak olarak gösterdiğin sürece yazılarımızı ilgili resimlerle birlikte paylaşabilir veya bloguna koyabilirsin. Sadece resimlerimizi kullanmak istiyorsan, ticari olmayan kullanımı için de bizden yazılı iznimizi almak zorundasın.