9.04.2013

Daha iyi bir uyku mümkün mü?

Hangi anne daha fazla veya daha iyi uymak istemez? Geçen gün gündüz birazcık uyku bulma çalışmalarım yine suya düştükleri için dün karşıma çıkan bir makale ilgimi çekti. Daha dinç hissetmek uyku konusunda neler yapılmalı diye öneriler…

Bizim evde kestirmek artık imkansız. Gece geç yattım, Leon çok rüya gördü ve iki kere onun için kalktım. Beş on dakika dinlenip uyuyayım! Ama bu evimizde kötü bir plan. Hem de çok! Neden bunu arada sırada bir daha deniyorum gerçekten bilemiyorum…
Dersin bu kadar köpek varken havlama sesinden uyunmaz zaten. Ama nerede bu havlamalar! Evde 10 köpek varken bile çoğu zaman tık ses yok. Neyse, tam yatmıştım keyifli ve mutlu aşağıda oyun oynayan Leon yanıma geldi. Yukarıda olan annesinin yattığı içine doğmuş olsa gerek. Aklına bir şey gelmiş bana sormak istemiş. Peki, güzel oğlum, sen sor, ben cevaplayım.

Gene gözlerimi kapattım ve bir iki dakika sonra uyumak üzereydim. Mina’nın sinir bozucu cıyaklaması duyuldu. Dışarıda kalmış ve içeriye girmek istediği için bitmek bilmez bir ciyaklamanın sadece başıydı. Neyse, aşağıya indim ve Mina’yı içeriye aldım. Bilirsin ya, sadece uyumak isteyen kişi bazı şeyler duyar. İşte Mina’nın bu sesi çıkartması sadece beni rahatsız etmişti o an.

Uzanmaya karar verdiğim için rahat yoktu bana. Yukarıya çıkıp yattıktan hemen sonra Luka belirledi yanımda. Tabi ki ne yaptığıma bakmak istemiş. O gidince Leon bir daha geldi. Bu sefer bir şey söylemek istiyormuş. Ne de olsa annesinin uyumak istediğinin kokusu almıştı. Anne ve uyumak, bu imkansız bir ikili. Anne olan daima uyanık olmalı! Ben de planımdan vazgeçtim ve en iyisi kalkayım dedim. Zaten uykudan eser kalmamıştı…

Meğersem bütün bu çabaları boşunaymış! Uyku bilimcisi Prof. Dr. Svenja Happe kendisi bir anne ve bunun için ipuçları verdi okuduğum makalede. Her biri uykuya dalmak, derin uyku ve rüya’dan oluşan uyku evrelerimiz var. Bir evre 90 ile 120 dakika arasında değişiyor. Uyku evrelerimizden 4 ile 6 arasını bölünmeden uyumamız gerekiyormuş. İşte o zaman, kaç saat uyuduysak önemli değil, kendimizi dinç hissediyoruz.

Bölünmeden uyuyabilmek için çocuğun uykusuna uygun bir zamanda uyumayı tavsiye ediyor. Ancak kendimi akşam yedi sekiz gibi yatıp uyuduğumu görmüyorum, ne yalan söyleyeyim. Happe benim gibi çocukları erken yatan annelere öğlen en azından yarım saat uyumalarını tavsiye ediyor. Luka hala öğle uykusuna yattığı zamanlarda eşimle dönüşümlü olarak onunla beraber yatmıştık. Ne güzel günlerdi bunlar! Maalesef bu artık mümkün değil. Hem Leon anaokulundan alınmalı hem de Luka artık uyumuyor ki. 

Bu da mümkün olmayınca Happe, eşlerin birbirine uyumak için zaman yaratmalarını tavsiye ediyor. İşte bu güzel bir fikir! Gece çocuklara dönüşümlü bakma gibi hafta sonu birinin daha geç kalkması da bir öneri. Eşimle ben geceleri farklı geçiyoruz. Çünkü çocuklar özelikle farklı istemeyince gece uyanan varsa ben Leon için, eşim Luka için kalkıyor.  Ama hafta sonu birinin tüm işleri hallederken, diğerinin daha uzun uyuması ve ancak kahvaltıya kalması oldukça hoş bir fikir!   

3 yorum:

  1. ooff nasıl hasretim uykuya... 4-6 arasını anlamadım ben...

    YanıtlaSil
  2. :) 90-120 dakika arasında değişen uyku evrelerimizden 4, 5 veya 6 taneyi bölünmeden uyumamız gerekiyormuş, kendimizi dinç hissedebilmek için...

    YanıtlaSil
  3. Bölüşmeden olmuyor işte...
    Eşim daha uykucu olduğu için haftasonları kubiyi alıyorum onu uykuyla başbaşa bırakıyorum...ben maalesef zor uykuya geçenlerdeninm ve gündüz pek uyuyamayanlardanım..

    YanıtlaSil