5.04.2013

“Pati”kür zamanı

Yırtıcı kedilerin tırnakları, daha muhteşem bir şekilde yaratılamazdı. Ani savunmalarda, ağaç tırmanışlarında ve acımasız avlanmalarında hayatta kalmalarını sağlıyor. Evcil, minik aslanlarımızın tırnakları da akrabalarınınkiler gibidir. Tabi ki aynı işlevliliği görmelerini istemeyiz. Tırnaklarını aşındırmazlarsa, oldukça keskin olurlar. Ben hayatımda o kadar çok kedi tırnağı kestim ki… Kestiğim tırnak sayısı 12000’ü kolayca geçer.

Hadi be, “bu kadar olmaz” deme şimdi! Gümüş’ün 18 adet tırnağı neredeyse 18 yıldır ayda bir kere kesiyorum, rahmetli annesininkileri de 18 yıl kestim. İpek ve Aloş adında iki siyam kedim vardı, 10 yıl da onlarınkini kestim. Diğer kedilerimi hiç saymayayım… Hesap makinesine almaya gerek yok, ben hesapladım. Tam 12096 tırnak demek bu. Dile kolay…  

Kedinin tırnaklarını kesmek çok hassas bir iş. Ama bir kere kedin ve sen alışınca çok kolay oluyor. Haklı olarak, veteriner hekimlerin çoğu bunun sadece bir hekim tarafından yapılmasını önerir. Çünkü tırnakların içinden sinir ve damar geçtiği için, yanlış kesimler dostlarımıza büyük bir acı verir. Bir daha tırnaklarını kestirmelerine de izin vermezler. Yani tırnak kesmek duyarlılık isteyen bir iş.

Minik panterin sağlıklıysa ve bizim Zita gibi sürekli dışarıda dolaşıyorsa, tırnaklarını kesmek istemeyebilirsin. Çünkü dışarıda köpeklerden kaçarken ağaçlara tırmanmak veya başka kedi ile kavga ederken keskin tırnaklara ihtiyaç duyabilir. O dışarıda dolaşıp ağaçlara tırmanırken, tırnakları doğal bir şekilde “işlevliliğini” korur, yani aşınır. Ama yine de oldukça keskin kalırlar. Gümüş gibi evde yaşayan kediler doğal zeminlerde dolaşmadığı ve daha az hareket ettiği için tırnakları epeyce uzar. Eğer tırnaklarını çıkartmadan, tırnak uçları gözüküyorsa onları kesme vakti geldi demek.

Ben kedilerimi sırtı size dönük şekilde kucağıma oturttuktan sonra, elime patisini alıyorum. Sonra baş parmağımla onun bir parmağına bastırarak tırnağı çıkarıyorum. Tırnağı, bir ışığa tutarak bakarsan, içinden geçen damar ve siniri göreceksin. İşte oraya kadar kesilmemeli. Sadece tırnağın ucunu kesmelisin. Benim elim çok alıştığı için hızlıca kesebiliyorum. Ama yaşlı oğlum Gümüş bazen bundan bile sıkılıyor artık. O zaman bir gün ön patiler, ertesi gün arka patilerini kesiyorum. Keserken de yavaş hareket ediyorum, arada bir onu okşuyorum ve sürekli, şefkatli bir ses tonuyla onunla sohbet ediyorum.

Tırnakların kesiminin yanı sıra, bizimkilerin tabi ki daima bir tırmanma ağacı var. Böyle bir tırmanma tahtası ya da ağacı, eski tırnak zarlarının kopup düşmesine çok yardımcı olur. Birçok kedi, tırnakları kesildikten sonra hemen oraya koşar ve ölmüş zarları tahtayı tırmalayarak çıkartır. Eğer henüz bir tane almadıysan hemen koş ve al derim. Çünkü bu, bir tırmanma ağacı edinmeniz için tek sebep değildir. Kedilerin tabiatında tırmanmak var. Tırmanma ağacı yoksa, kedin bu ihtiyacını mobilyalarınla giderir…

1 yorum: