16.04.2013

Elektromanyetik kirliliğinden korunalım!


Bizi ne kadar etkilediğini bilmiyorum tabi ki, ama önemli bir konunun olduğu kesin. Bu hafta ziyaretimize gelecek olan babama bakılırsa bu hikaye. Anneme bakılırsa (tabi ki o da geliyor), bunun son derece doğru olduğunu savunuyor ve yıllardır yatarken odadaki tüm elektrikli aletleri fişten çekiyor. Çünkü nerede elektrik akıyorsa orada elektromanyetik kirlilik var demek!

Elektromanyetik kirliliği sağlığımızı ne oranda etkilendiği konusunda net bir bilgi yokken etkileyip etkilenmediği konusunda bile kimse hem fikir değil. Bazı uzmanlara göre elektromanyetik kirlilik uyku bozukluğundan kansere kadar rahatsızlıklara yol açabiliyor. Ben temkinli olmaktan yanayım.

Elektromanyetik alanlar elektrikle çalışan tüm aletlerce yaratılıyor. O aletler kapalı olup standby konumunda tutulduğu sürece alan yaratıyorlar. Yani tamamen kapatmak veya en iyisi fişi prizden çekmek gerekiyor. Fırın, saç kurutma makinesi, elektrikli süpürge gibi 30kHz’in altında çalışan ev aletleri düşük frekansla çalışıyor ve onların yarattığı elektromanyetik alanların uzun vadede ne kadar zararlı olduğu konusunda net bir bilgi yok. Ama bilinen şu ki; yarattıkları elektromanyetik alan mesafeyle birlikte azalıyor. Havadaki moleküller de onu büyük oranla yok ediyor. Yani biraz mesafe yaratmak yeterli kalabiliyor gibime geliyor. Bu çocuk ve yatak odaları için geçerli değil tabi ki. O odalarda elektromanyetik alandan tamamen kaçınması gerekiyor.

Yüksek frekanslı elektromanyetik alana neden olan televizyon/radyo yayını ve cep telefon vericileri çok zararlı olduğu düşünülmüyor dense de öyle olduğu biliniyor aslında. Yarattıkları alanlar hem çok güçlü hem de mesafeyle hızlıca azalmıyor. Dijital televizyon, radyo, cep telefonlarımız ve DECT telsiz telefonlar da bu kategoride yer alıyor. Yan odada yarattıkları alan bizi etkilemesi mümkün bile. Yüksek enerji ve kısa dalgalarıyla insandaki molekülleri harekete geçirip ve dolayısıyla ısının yükselmesine neden olduğu biliniyor. Bu da sağlığa zararlı olabiliyor.

Çocuk ve yatak odalarında elektromanyetik alanın oluşmaması dinlenebilmemiz ve sağlıklı kalmamız için önemli. Çünkü elektromanyetik alan melatonin hormonun üretimini etkileyerek uyku düzenimizi azaltıyor. Melatonin ayrıca kanser engelleyici etkisi de vardır. 

Pratik tavsiyelerim

Uykumuz iyi değilse bence ilk önce yapmamız gereken, yatak odamızdan elektrikle çalışan tüm aletleri çıkartmak olmalı. Çocukların sürekli huzursuz uyuması veya yatağın hep aynı köşesine çekilmesi de elektromanyetik alanın belirtisi olabiliyor. Çocuk odasından tüm elektrikli aletleri çıkartman en doğrusu olur. Onların odasında elektrikli aletlerin işi yok bence. Tabi ki en iyisi tüm evin elektromanyetik alanı azaltmaktır. Bunun için bizim yaptığımız birkaç basitçe tavsiyem var.
   
  • Aletleri gerçekten kapat. Biz örneğin, televizyon, uydu alıcı, Dvd gibi aletleri düğmeyle kapatıp açılabilen topraklı uzatma kablosuna taktık. Aynısı mutfaktaki aletlerle de yaptık.
  • Çalışan tüm elektrik aletleri normal yaşam alanından birkaç metre uzakta tutmaya çalış. Çalışan bir mikrodalga fırının önünde de durma, çocukların yakından izlemesine izin verme.     
  • Yatak ve çocuk odasında trafosu olan lambaları kullanma. Kullanıyorsan da prizden çekip takarak çalıştırman daha doğru olur.   
  • Sigorta kutusu ve apartman dairelerinde her eve giren ana hattından ile yatakların arasında en azından 3 metre mesafe olsa iyi olur.
  • Çocukların başucundaki lamba yerine pille çalışan el feneri başucunda tutmak daha doğru olur. Bunun yerine lambayı fişten çekmek de mümkün tabi ki. Bu konuda bir itirafta bulunayım. Leon ve Luka’nın başuçlarında lambaları var. Bu hafta çevirmeli el fenerleri almıştım ve artık yerlerine bunları vereceğim. 
Yatak ve bazalarda çok fazla metalin bulunmamasına da dikkat etmekte fayda var, çünkü elektromanyetik alanı çoğaltıyorlar. Yaylı yataklar ve demirden yapılmış yatak altları bu anlamda oldukça kötü. Biz örneğin hepsini ahşap olarak kullanıyoruz, yataklarımız da sünger ya da latekstir. Benim gibi bel fıtığı olanlar için bunlar zaten kat kat daha rahattır.

Sağlığının yanı sıra cebin de buna sevinecektir. Elektrik faturan düşecek! Bize mesela, iki katlı bir evimiz olup tüm gün evde olmamıza rağmen ayda 50TL elektrik faturası geliyor. Bu uygulamalardan önce 65-75TL arası geliyordu.

-----------------------------
Yazılarımızı paylaşabilirsin. Paylaşmana seviniriz! Bunun için her yazının altına e-posta/blog/twitter/facebook'ta paylaş linkleri koyduk. Örneğin Facebook'ta paylaş linkini tıklayınca ilgili yazıyı kendi duvarınızda veya üye olduğun bir grupta paylaşabiliyorsun. 

4 yorum:

  1. Ben elektromanyetik kirlilikten korunmak icin manyetik alan temizleyicisi stickerlardan aldım ve evdeki sigorta kutusunun uzerine yapıstırdım. Ise yarıyormu gercekten bılmıyorum ama hıcbırsey yapmamaktansa bunu yaptım.Evde ise bahsetdiginiz uygulamaları bende yaptım. Bırde yakın bir dostum tuz lambası hediye etdi 29 aylık kızıma. uyumadan bırkac saat once yakıyorum odasında.

    ne derece faydalıdır bu uygulama bılemıyorum ama ben yaptıgım ıcın paylasmak ıstedim.

    sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Paylaşımınız için çok teşekkür ederim. Güzel bilgiler bunlar :)

      Sil
  2. Ben de fiş çekerlerdenim...

    YanıtlaSil