2.04.2013

Cinsellik - çocukların keşif turlarıyla ilgili ipuçları


Geçen gün çocukların doktorculuk oynamasıyla ilgili bir yazı okudum. Evet, bir de ileride bu başımıza gelecek dedim okumaya başlamadan önce. Leon ve Luka zaten bu ailede tek benim pipimin farklı olduğunu fark etmiş durumda. Bebeklerin meme emdiklerini Leon Luka’dan hatırlıyor. Bu günlerde yeni moda bebek olup meme emmek gibi yapmak. Ben o anlarda şaşkınlığa uğruyorum ve hiç tepki vermiyorum. Eşim ve ben o anlarda sessizce gözlerimizle anlaşmaya çalışıyoruz. Yanlış bir tepki vermemek için hiç tepki vermemenin daha doğru olduğunu düşünüyorum çünkü. Ama açıkçası ne tür bir tepkinin doğru olacağı konusunda bir fikrim yoktu. Bu yazıyı okuyana dek. Bak, cinsellikle ilgili oyunlar konusunda ne diyor uzman.

Anaokulu çağındaki çocuklar genelde kendi cinselliğini keşfetmeye başlarlar. Tıpkı benim büyük oğlum Leon gibi. Benim memelerimi emiyormuş gibi yapmak zaten bu keşiflerden biri. Pazar günü banyo yaparken gene oynayıp durdu. Sırtı bana dönük duruyordu ve banyo bir anda sessizliğe bürünmesi ilgimi çekmişti. Bu konuda asla kızmadım ya da uyarmadım. Bir şey söylemek nedense yanlış olduğunu düşünüyordum hep. Okuduğum makale de bunu doğruluyor.

Almanya Kiel şehrindeki Christian-Albrechts-Universitesi’nden pedagog ve cinsellik bilimcisi Prof. Uwe Sielert bunu normal gelişimin bir parçası olduğunu söylüyor. Kendi vücudu ve ilgili hisleri hakkında deneyimleri yaşamak önemli olduğunu vurguluyor. Özellikle 3-4 yaş arası olmakla birlikte iki ile altı yaş arası çocuklarda kendi vücutlarını keşfetmek normal bir cinsellik geliştirmesinin önemli bir adımıymış. Bunu yapan çocuk değil, yapmayan çocuk için endişelenmesi gerektiğinin alıntı çizen profesör çocukların cinselliği yakınlık ve merakla bağdaştırdığını da söylüyor. Yani, hislerine hitap eden her şeyi merak ederler. Okula başlamasıyla ilgi alanları bir anda değiştiği için çocuklar bu konuya ara veriyormuş.

Anaokulu çağındaki çocuklara bu duyguların yaşamalarını yasaklamak olumsuz gelişmelere neden olduğunu söylüyor Sielert. Hele ikinci cinsellik çağında, yani ergenlik çağında cinsellik tekrar bastırılıyorsa o çocuk yetişkin olduğunda cinsellikle ilgili ciddi sorunlar yaşayacağını belirtiyor.

Bu yüzden Prof. Sielert bir takım tavsiyelerde bulunuyor. Herkesin önünde keşif turuna çıkan çocuğun ilgisini başka bir şeye çekmesi, sonra yaptığının yanlış olmadığını ancak bunu yalnızken yapmasının daha doğru olduğunun anlatılmasını tavsiye ediyor. İki çocuk birbiriyle ilgileniyorsa, çocukların birbirine zarar vermemelerinin ve aralarında iki yaştan fazla fark olmamasının da önemli olduğunu söylüyor. Ebeveynlerle çıplak banyo yapmak, anne babanın cinsellik organına bakmak ve kısaca dokunmak da hiç bir sorun oluşturmadığını vurguluyor.  Ancak, çocuk anne babanın cinsellik organını eliyle uzun süre inceliyorsa, ebeveyninin bunu istemediğini söylemesi gerektiğini de düşünüyor. İçim rahatladı açıkcası…  

1 yorum:

  1. Çok hassas bir konu gerçekten...bilinçli olmamız lazım..

    YanıtlaSil